Storytelling voor het Korps Mariniers

Bas Bosscher

Drie jaar geleden ben ik als communicatieadviseur bij het Korps Mariniers aan het werk gegaan. De tijd is voorbijgevlogen. Ik heb de branding opgepakten het vertalen van de communicatiestrategie Koninklijke Marine naar die van het Korps, verder zijn adviseren, redactionele werkzaamheden en het begeleiden van mediateams een greep uit mijn werkzaamheden als reservist bij het Korps. Dit alles naast mijn prachtige burgerbaan als eigenaar en oprichter van communicatiebureau Mooi Creatie. Ik wil jullie graag een kijkje achter de schermen geven tijdens een van mijn reizen als liaison (in de rol van redacteur/regisseur) van een mediateam. Onze doelgroep ziet de mooie plaatjes en de spannende verhalen, maar voordat het zover is…

Het grote plaatje
Voordat ik jullie meeneem op reis zal ik eest even kort schetsen wat het belang van deze trips is in het groter geheel. We hebben bij het Korps een communicatiestrategie geschreven die de propositie van het korps beschrijft. Samengevat in de zin “Altijd, overal en onder de zwaarste omstandigheden”. Dat is een belofte die het korps doet aan de “B.V. Nederland”. Wij zijn constant bezig om de deze propositie, ook wel merkbelofte genoemd, te laden. Immers aan loze beloftes heeft niemand iets en het tast de geloofwaardigheid aan. Daarom willen we laten zien dat we waar ook ter wereld onder zware omstandigheden trainen.

Helikopter

De voorbereidingen beginnen eigenlijk al bij het uitkomen van het Operationeel Jaarplan (OJP). In deze ‘agenda’ staan alle oefeningen die er het komende jaar plaats gaan vinden met potloot geschreven. Bij het uitkomen van dit plan hebben we deze oefening uitgekozen om er verslag van te gaan doen. Ik heb dan de taak om samen met mijn collega’s op Bureau Public Affairs Korps Mariniers een aanvraag te doen bij het Media Centrum Defensie voor een cameraman. Bij het Korps zelf hebben we twee fotografen die – we als het enigszins kan – meenemen. Dit doen we omdat deze mensen zelfstandig mogen opereren in extreme omstandigheden (koud weer, bergachtig terrein enzovoorts.). Ik kan daar dan bij aanhaken. Natuurlijk is het ook van belang dat je zelf de juiste spullen hebt om onder deze omstandigheden goed je werk te kunnen doen.

Als bekend is wie er allemaal in het team zitten, komen we bijeen om een plan te maken over de inhoud van de boodschap. “Wat gaan we vertellen.” Hierbij kijken we heel goed naar onze propositie en bepalen we hoe wij die het beste kunnen laden in de context van de oefening. Ook wordt er op dat moment bepaald waar we wat gaan plaatsen. “Welke media zetten we in”. Dit keer ging onze reis naar de VS (Verenigde Staten van Amerika). Twentynine Palms om precies te zijn (zie kader). Via de PAO (Public Affairs Officer) van de eenheid krijgen we de informatie dat we niet alleen mogen opereren tijdens ons verblijf. Wij zullen contact moeten opnemen met onze Amerikaanse collega’s van Strategisch Communicatie (STRATCOMM) om samen met hen een plan van aanpak te maken. Alle beelden moet eerst geautoriseerd worden door de Amerikanen, voordat we tot publicatie over kunnen gaan. Ik zorg dat de DIDO’s door iedereen op de juiste wijze worden ingevuld, zodat we samen kunnen reizen. In dit geval hebben we ook een zware terreinauto aangevraagd om de woestijn in te kunnen. Vlak voor vertrek vindt er nog een laatste check plaats of alle reisdocumenten binnen zijn en de uitrusting compleet is.

Boots on the ground
Eenmaal in de VS aangekomen leggen we als eerste contact met onze collega’s van STRATCOMM. Wij leggen ons programma voor en wisselen de laatste informatie uit. We maken kennis met de mensen die de hele periode bij ons zullen blijven en spreken af dat zij het radioverkeer doen met Range Control. Dan gaan we aan de slag. Huurauto vol met apparatuur stouwen en het veld in. In de eerste week vindt er een grote internationale oefening plaats (MWX). Een scenario waarin de Amerikanen het opnemen tegen de “Dutchies”, de Britten en de Canadezen. Tijdens deze vijf dagen durende oefening verdedigen de mariniers de stad en beschermen zij de bevolking tegen een eventuele inval. Daarbij krijgen ze te maken met milities die zich in en rond de stad bevinden en een bevolking die tegen ze in opstand komt. Tijdens onze inzet is het belangrijk dat we een degelijke werkplek hebben waar licht, stroom en een goede internetverbinding aanwezig is. Overdag kunnen we beelden maken, die we in de avonduren bewerken en streamen naar Nederland.

Tijdens de inzet ben ik de chauffeur, die samen met onze Amerikaanse collega de navigatie voor zijn rekening neemt. Geen overbodige luxe in een terrein zo groot als onze provincie Zuid-Holland. Een andere taak is om de aanwezige staf mee te nemen in het verhaal over onze propositie. “Wat doen we hier en waarom zijn we hier”. Ik schuif aan bij de daily briefings en spreek met enige regelmaat met de commandant van de eenheid om een goed beeld te krijgen over het verloop van de oefening vanuit het perspectief van de eenheid. Ik kijk mee met de gemaakte beelden en ga na of ze bruikbaar zijn in het verhaal dat wij willen vertellen.

De laatste taak is om te zorgen dat na de oefening alle beelden en foto’s uiteindelijk ook bij de eenheid terecht komen en dat al het materiaal op de daarvoor bestemde servers komt te staan.

Genieten
Op deze manier zie je heel wat van de wereld. Je komt op plekken waar de meeste mensen alleen van kunnen dromen. Het is hard werken en veel van huis zijn, maar het is ook absoluut genieten. Vaak ben je met dezelfde mensen op pad waardoor je al gauw aan een half woord genoeg hebt. En thuis komen is het mooiste wat er is.

Gepubliceerd: 14-01-2022

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *